زندگینامه و عکس فرناز رهنما

فرناز رهنما متولد اصفهان و دانش آموخته رشته بازیگری است. او یکی از بازیگران تئاتر کشور است و هم اکنون مشغول تمرین در یک نمایش است تا مهر و آبان سال جاری بعد از مجموعه «ساختمان پزشکان» به صحنه تئاتر باز گردد. «رهنما» در کارنامه هنری اش در آثاری هم چون «زیرزمین»، «مأمور بدرقه»، «اقلیما» و «بعداز ظهر سگی سگی» نقش آفرینی کرده است. او فیلم «ردیف ۲۰ شماره ۲۰» ساخته مانیا اکبری را در نوبت اکران دارد. «رهنما» این روزها با مجموعه «ساختمان پزشکان» در نقش همسر دوم دکتر «نیما افشار» میهمان شبکه سوم سیماست. او می‌گوید: به خاطر تن صدا، فیزیک و شخصیتم بازیگر طنز موفقی نیستم اما کارگردان من را متقاعد کرد که نقشی را با فاکتورهایی که دارم برایم در نظر گرفته اند.

فرناز رهنما درباره حضور در مجموعه مناسبتی “مامور بدرقه” به خبرنگار مهر گفت: پیش از این قرار بود در مجموعه‌ای به کارگردانی سعید سلطانی بازی کنم که این همکاری اتفاق نیفتاد و خوشبختانه امسال فرصت همکاری با ایشان فراهم شد. من بعد از مجموعه “زیرزمین” به دلیل خوب نبودن اغلب فیلمنامه‌ها و نقش‌ها ترجیح دادم در تئاتر یا فیلم تلویزیونی بازی کنم.
وی در ادامه افزود: اما “مامور بدرقه” جذابیت‌هایی داشت که برای بازی ترغیبم کرد. یکی از مهمترین امتیازهای مجموعه فضای طنز آن بود که پیش از این تجربه آن را نداشتم. اغلب نقش‌هایی که بازی کرده‌ام شخصیت‌هایی آرام و درونگرا بوده‌اند، اما افسانه شخصیتی برونگرا دارد و این وجه تمایز برایم جذاب بود.
رهنما ادامه داد: البته زمان بازی متوجه دشواری‌های کارهای طنز شدم. من در اغلب سکانس‌ها با جواد رضویان که در کار طنز مهارت و تسلط دارد همبازی بودم و این دشواری کارم را مضاعف می‌کرد. در بخش‌هایی که بین ما دیالوگ رد و بدل می‌شد باید با ریتم مجموعه و بازی رضویان همراه می‌شدم و این برای من که در چنین فضایی حضور نداشتم، تجربه‌ای تازه بود.
بازیگر فیلم تلویزیونی “روبات” درباره هماهنگی با نقش خود در “مامور بدرقه” گفت: وقتی به گروه ملحق شدم ۹ قسمت فیلمنامه نوشته شده و فضای قصه و شناسنامه شخصیت‌ها و مسیر آنها در قصه مشخص بود. اما برخی جزئیات هنوز شکل نگرفته بود. در جلسه‌هایی با کارگردان، نویسنده و بازیگران نقش‌ها شکل گرفت و با دیگر بازیگران به هماهنگی رسیدیم.
وی با اشاره به کامل بودن این شخصیت در “مامور بدرقه” گفت: به دلیل کامل بودن شخصیت به دخل و تصرف در فیلمنامه نیاز نبود و به تصویری که نویسنده و کارگردان از این نقش داشت وفادار بودم. البته مانند هر تجربه دیگر زمان دورخوانی و تمرین اتودهایی می‌زدیم که اگر کارگردان موافق بود، هنگام بازی از آنها استفاده می‌کردیم.
رهنما با اشاره به کمبود زمان برای تمرین گفت: شتاب و عجله حاکم بر تولید مجموعه‌های مناسبتی مانع می‌شود که کارگردان با بازیگران تمرین داشته باشد. اما این موضوع نوعی تازگی و طراوت به بازی‌ها می‌بخشد که به کار کمک کرده است. ما پیش از شروع تصویربرداری، دورخوانی و تمرین داریم و کارگردان بازی ما را روتوش و جنس بازی‌ها را به هم نزدیک می‌کند.
این بازیگر تئاتر درباره تفاوت جنس بازی در “مامور بدرقه” با تجربه‌های قبلی خود گفت: در تئاتر یاد می‌گیریم از بازی اغراقی بپرهیزیم و مراقب باشیم حرکت‌ها رنگ تصنع نگیرد. اما در فضای طنز “مامور بدرقه” اغراق بخشی از کار است و من در این مجموعه برای اولین بار زیاد نگران میمیک چهره و حرکاتم نبودم. بازی در “مامور بدرقه” به من فرصت می‌داد رهاتر باشم.
وی درباره دشواری‌های کار در مجموعه‌های مناسبتی گفت: من با این شرایط بیگانه نبودم. در “زیرزمین” بدون داشتن فیلمنامه کامل روزی ۱۸ ساعت کار می‌کردیم. پارسال به همین دلیل بازی در مجموعه‌های مناسبتی را نپذیرفتم. اما امسال در “مامور بدرقه” احساس کردم قابلیت کار در این شرایط را دارم. ما بعضی روزها ۱۵ ساعت کار می‌کنیم.
رهنما با تاکید بر دشواری کار در حوزه طنز گفت: احتمالا تا مدت‌ها در فیلم یا مجموعه طنز بازی نمی‌کنم. این جنس کار انرژی زیادی از بازیگر می‌گیرد.
وی به زودی در نمایش “آمادئوس” به کارگردانی منیژه محامدی بازی می‌کند.



منبع:
http://www.zibaro.com